Outsourcing (BPO – Business Process Outsourcing),,,, ale nie stanowiących głównego pola działalności przedsiębiorstwa. Z zasady firma outsourcingowa ponosi pełną odpowiedzialność za właściwe dostarczenie dedykowanych,, korzystając z outsourcingu administracji kadr,, doboru kandydatów,, a zewnętrzny partner biznesowy przejmuje odpowiedzialność za wszystkie procedury i zobowiązania administracyjne.
Outsourcing niesie za sobą szereg korzyści biznesowych.
Najczęściej wymieniane zalety outsourcingu:
1. Ekonomiczno-finansowe:
2. Organizacyjne:
3. Techniczno-technologiczne:
4. Rynkowe:
5. Korzyści o charakterze uzupełniającym:
Wg. Małkus T., Kryteria oceny outsourcingu działań logistycznych, Gospodarka Materiałowa i Logistyka nr 1/2002.
Outsourcing kadrowo-płacowy
Powierzenie administracji kadr i naliczania płac zewnętrznej firmie, wyspecjalizowanej w tym obszarze. Zakres oferowanych usług kadrowo-płacowych jest obecnie bardzo zróżnicowany. Profesjonalny dostawca usług kadrowo-płacowych może ograniczać swoje usługi do udostępnienia oprogramowania (rozwiązań typu Software as a Service), rozszerzać je o przetwarzanie danych lub – tak, jak ADP Polska, lider rynku – oferować pełną gamę usług zarządzania procesami biznesowymi m.in. naliczaniem płac, administracją aktami osobowymi, prowadzeniem baz danych, sporządzaniem kompleksowych raportów wynikowychczy przygotowywaniem dokumentacji dla podmiotów trzecich (ZUS, Urząd Skarbowy, komornik). Na outsourcing usług kadrowo‑płacowy najczęściej decyduje się awangarda biznesu – innowacyjne, elastyczne organizacyjnie przedsiębiorstwa, często posiadające kapitał zagraniczny i stosujące zaawansowane technologicznie narzędzia.
Hosting Aplikacji
Utrzymanie dedykowanych aplikacji informatycznych firmy na serwerach zewnętrznego dostawcy usług. Hosting aplikacji może być powiązany z umową na zarządzanie aplikacjami.
TCO – Całkowity koszt posiadania
Total Cost of Ownership (TCO) to całkowity koszt posiadania wybranych procesów i rozwiązań biznesowych w firmie. Obejmuje on wszystkie wydatki poniesione na przestrzeni określonego czasu na pozyskanie,,, a także pozbycie się wskazanych usług i aktywów. Są to zarówno koszty „widoczne” np. zakup sprzętu czy instalacja oprogramowania,,, TCO uwzględnia wydatki dotyczące pracowników, procesów i technologii m.in. wydatki poniesione na instalację i systemu obsługi płac,, administrowanie danymi kadrowymi oraz procesami ochrony zdrowia i świadczeń. Szczegółowa analiza TCO pozwala obniżyć koszty obsługi wybranych procesów biznesowych, a także lepiej wykorzystać posiadane zasoby, zwiększając tym samym produktywność, poprawiając wydajność i jakość świadczonych usług.